Na szczęście jest na niego sprawdzony i skuteczny sposób.

Wprawdzie badanie na którym się opieram zostało przeprowadzone w USA w 2017, trudno mi podejrzewać że wyniki by się jakoś różniły gdybyśmy je przeprowadzili w Polsce w roku 2018. Zwłaszcza z tego co wiem na podstawie własnych doświadczeń albo od zaprzyjaźnionych przedsiębiorców.

O ile opóźnienia w płatnościach, biurokracja czy problemy z klientami są pierwszymi wyzwaniami, które przychodzą na myśl jeśli zastanawiamy się co trapi przedsiębiorców to jest jeden problem, który boli bardziej i jest bardziej powszechny. Jest to rotacja pracowników.

Kwestia ta nasiliła się w ostatnim czasie i już nawet pracownicy zza wschodniej granicy nie wystarczą aby uzupełnić rosnące braki kadrowe. Pensje rosną, pracownicy emigrują, podkupuje ich konkurencja, 500+ itd. Rynek pracownika stał się faktem. Bardzo łatwo to zauważyć w branży IT gdzie pensje w średnich miastach gonią te w dużych a te w dużych zbliżają się do zagranicznych poziomów.

I nie jest to problem który można rozwiązać sypiąc pieniędzmi, nie jest już tak łatwo niestety. Firma musi być atrakcyjnym miejscem pracy, stwarzać perspektywy rozwoju i gwarantować dodatkowe korzyści.

Jeśli jeszcze nie zaobserwowałeś tej tendencji na swoim rynku to gratuluję ale przestrzegam że jak problem z pracownikami zacznie się pojawiać to lepiej być na niego przygotowanym bo utrata np dobrego przedstawiciela handlowego to nie tylko konieczność zatrudnienia nowego po wyższej stawce. To także inne problemy, z którymi będziesz sobie musiał poradzić:

  • Rekrutacja. Czas, zaangażowani rekruterzy, ogłoszenia, wywiady, testy.
  • Wyższa pensja dla nowego pracownika
  • Konieczność przeszkolenia kandydata, czasami kilku miesięcznego zanim osiągnie zbliżony poziom co były pracownik.
  • Błędy, niedociągnięcia, brak świadomości. Na pewno będą miały miejsce dopóki nowy pracownik się nie wdroży.
  • Tarcia. Przesiąknięcie nową kulturą trwa, a po kilku miesiącach może się okazać że między nowym pracownikiem a firmą nie ma chemii.
  • Budowa od nowa relacji między klientami o nowym przedstawicielem.
  • Ryzyko utraty klientów, których odchodzący przedstawiciel może zabrać wraz z sobą.

Jak widać wiele ryzykujemy i trudno się dziwić czemu 50% właścicieli firm uważa że rotacja kadry jest dla nich największym wyzwaniem.

Z tego artykułu nie dowiesz się jak stać się atrakcyjnym pracodawcą, nie poznasz technik negocjacji z pracownikami, nie zdradzę Ci sekretu skutecznego treningu nowego narybku. Mogę Cię jednak przygotować na najgorsze tzn na sytuację kiedy musisz szybko wdrożyć nowego przedstawiciela na miejsce odchodzącego.

Trudno jest przeprowadzić taką operację kiedy nie wiesz co dokładnie robią Twoi pracownicy, z którymi klientami się spotykają, jakie są rutynowe czynności które wypracowali latami. Pewne rzeczy mogą być niezauważalne, możesz nie być świadomy jak Twój pracownik planuje sobie dzień i jak ten plan realizuje. W firmie gdzie przedstawiciele mają dużą swobodę, pracodawca pozbywa się tej szczegółowej wiedzy z radością. Po co sobie przecież zaprzątać głowę niepotrzebnymi informacji. Mikrozarządzanie jest przecież czymś złym, czego każdy chce unikać. Niestety w sytuacji odejścia takiej cieszącej się swobodą osoby zostajemy praktycznie z niczym. Ot list transakcji, może maile, billingi, jak dobrze pójdzie to wpisy w CRM. To wszystko.

A co gdybyś miał wszystko pod ręką, każdy dzień pracownika, jego plan, jego raporty z realizacji tego planu a dodatkowo pozycję jego samochodu. Permanentna inwigilacja, ktoś powie. No cóż, w końcu to Twój pracownik, płacisz mu za czas, zdobył klientów dla Ciebie, jeżdżąc na Twojej benzynie. Czy dobrze dbasz o swoje zasoby informacyjne w firmie jest Twoją sprawą i Twoim obowiązkiem.

Dlatego, abyś nie obudził się z “ręką w nocniku” opracowaliśmy narzędzie analityczne, które pozwala archiwizować plany przedstawicieli handlowych oraz raporty z ich aktywności. Kto był, gdzie, kiedy, co promował, system zbiera te wszystkie informacje. Do tego dane z systemu GPS uwiarygodniają tę informację lub wykazują luki.

Wnioski, które dzięki temu możesz wyciągać mogą być różne np czy przedstawiciel faktycznie jeździ po wytyczonym dla niego terenie, jak przykłada się do planowania oraz czy raportuje wszystkie czynności. Nakładając te informacje na marże, które wypracowuje dany przedstawiciel otrzymasz pełny obraz wydajności danego pracownika. Decyzje, które będziesz mógł na tej podstawie podjąć będą poparte faktami a nie domysłami. Nic się nie ukryje. manipulacja przy raportach wyjdzie po uwzględnieniu danych z GPS, oraz z transakcji.

Do tego nauczysz pracowników dobrych nawyków planowania i raportowania co samo w sobie jest wartościa bo skłania pracownika do lepszego zarządzania swoim czasem.

Bardziej świadomy właściciel firmy to bardziej skuteczne decyzje, to mniejszy chaos w firmie, większa przewidywalność i lepsze zabezpieczenie na przyszłość.

Jeśli chcesz przetestować narzędzie do monitorowania zespołów handlowych skontaktuj się z nami pisząc na kontakt@salana.pl lub dzwoniąc pod numer: 507 47 89 71.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here